Κρήτης 4, Γαλάτσι, Αττική

Φλέμιγκ 15, Μαρούσι, Αττική

Οι ενδαρθρικές εγχύσεις υαλουρονικού οξέος και η δράση τους

Οι ενδαρθρικές εγχύσεις υαλουρονικού οξέος είναι μία εναλλακτική θεραπευτική επιλογή, η οποία χρησιμοποιείται σε πρώιμα στάδια της οστεοαρθρίτιδας.  Η οστεοαρθρίτιδα του γόνατος είναι μια από τις κυριότερες αιτίες δυσλειτουργίας. Εξελίσσεται βραδέως και ο πόνος που προκαλεί αυξάνεται με το χρόνο. Αν και η θεραπεία της οστεοαρθρίτιδας στα προχωρημένα στάδια είναι χειρουργική, μέχρι το χειρουργείο υπάρχουν θεραπευτικές επιλογές για την ελάττωση του πόνου και της ενόχλησης, με σκοπό τη βελτίωση της ποιότητας ζωής του ασθενούς.
Αυτές οι ενδαρθρικές εγχύσεις περιέχουν μια ουσία το υαλουρονικό οξύ, που είναι παχύρρευστο με αυξημένο ιξώδες και μοιάζει με γέλη (gel). Το υαλουρονικό οξύ είναι ένα φυσικό βιοπολυμερές, που ανευρίσκεται φυσιολογικά στο αρθρικό υγρό και επαλείφει τις αρθρώσεις. Δρα σαν λιπαντικό που επιτρέπει στα οστά να ολισθαίνουν ομαλά μεταξύ τους, χωρίς τριβή. Οι ασθενείς με οστεοαρθρίτιδα έχουν μικρότερη συγκέντρωση υαλουρονικού οξέος από το κανονικό στις αρθρώσεις τους. Με τις ενδαρθρικές εγχύσεις υαλουρονικού οξέος στο οστεοαρθριτικό γόνατο αναπληρώνεται το έλλειμμα και διευκολύνεται η ολίσθηση μεταξύ των αρθρικών επιφανειών και ελαττώνεται ο πόνος.

Πότε κάνουμε τις ενδαρθρικές εγχύσεις υαλουρονικού;

Πραγματοποιούνται σε περιπτώσεις ήπιας οστεοαρθρίτιδας, κυρίως του γόνατος, αλλά και της ποδοκνημικής, του ώμου και των άλλων αρθρώσεων, ως συντηρητική  θεραπεία. Δε συνιστώνται σε περιπτώσεις σοβαρής οστεοαρθρίτιδας με προχωρημένες εκφυλιστικές αλλοιώσεις στις οποίες χρειάζεται χειρουργική αντιμετώπιση.

Πόσες ενδαρθρικές εγχύσεις απαιτούνται για να δούμε αποτελέσματα ;

Ο αριθμός των ενδαρθρικών εγχύσεων που χρειάζονται, εξαρτάται από τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά κάθε σκευάσματος υαλουρονικού οξέος. Συνήθως χρειάζονται τέσσερις (4), ενώ υπάρχουν και άλλες που με μία φορά μόνο επιφέρουν καλά αποτελέσματα. Εκείνες της μίας φόρας έχουν το πλεονέκτημα των λιγότερων επισκέψεων στο γιατρό και του άμεσου αποτελέσματος.

Κάθε πότε πρέπει να επαναλαμβάνονται οι ενδαρθρικές εγχύσεις υαλουρονικού οξέος;

Αναλόγως την αποτελεσματικότητα που έχουν, συνήθως επαναλαμβάνονται κάθε 6 μήνες. Εφόσον τα αποτελέσματα διατηρούνται, μπορούν να επαναληφθούν μετά από 1 χρόνο από την πρώτη εφαρμογή.

Οι ενδαρθρικές εγχύσεις υαλουρονικού οξέος πονούν ή παρουσιάζουν κάποιες παρενέργειες;

Κατά την εκτέλεση της έγχυσης χρησιμοποιείται τοπικό αναισθητικό και ο ασθενής δεν πονά. Οι παρενέργειες είναι ανύπαρκτες έως σπάνιες. Μπορεί να παρουσιαστεί τοπικό οίδημα, ερυθρότητα και πόνος μετά την εφαρμογή. Συνήθως υποχωρούν με την τοποθέτηση πάγου στην περιοχή (παγοθεραπεία).

Τι πρέπει να προσέξει ο ασθενής μετά από την ενδαρθρική έγχυση υαλουρονικού οξέος;

Γενικά δεν υπάρχουν ιδιαίτεροι περιορισμοί μετά από μια ενδαρθρική έγχυση. Ωστόσο, καλό θα είναι να αποφεύγεται η βαριά σωματική άσκηση και κόπωση για 48 ώρες. Επίσης, το σημείο που έγινε η έγχυση καλύπτεται με ένα μικρό λευκοπλάστ για λίγες ώρες. Η τοποθέτηση πάγου για 15 λεπτά, 3 φορές την πρώτη ημέρα βοηθάει.

Ποια είναι τα αποτελέσματα από τις ενδαρθρικές εγχύσεις υαλουρονικού οξέος;

Τα αποτελέσματα δεν είναι πάντα τα ίδια για όλους τους ασθενείς. Οι περισσότεροι ασθενείς αναφέρουν ανακούφιση από τον πόνο, όχι άμεσα, αλλά σταδιακά μετά από μερικές εβδομάδες. Ακόμα, η διάρκεια της επίδρασης ποικίλει. Κάποιοι ασθενείς αναφέρουν ανακούφιση και ύφεση των συμπτωμάτων μέχρι και για 6 μήνες ή ένα χρόνο. Σε γενικές γραμμές οι ενδαρθρικές εγχύσεις υαλουρονικού οξέος μπορεί να βοηθήσουν στα αρχικά στάδια της νόσου.